Różni użytkownicy drogi, różne perspektywy

Wypadek z udziałem pieszego i samochodu jest najbardziej dotkliwy w skutkach dla niechronionego użytkownika drogi. Duża liczba seniorów umiera wskutek powikłań powypadkowych – z wiekiem zmniejszają się zdolności regeneracyjne organizmu. Jakie są perspektywy różnych użytkowników drogi? Co oznacza dobra widoczność? Ile wynosi droga hamowania pojazdu, który jedzie z dozwoloną prędkością? A ile gdy, choć z pozoru nieznacznie, ją przekroczy?

Z wiekiem zmienia się nasza uważność, a także zdolności motoryczne – mamy coraz bardziej zawężone pole widzenia. Tym samym osoby starsze niekoniecznie są w stanie dobrze ocenić prędkość pojazdu, jego odległość, a także drogę hamowania. Dodatkowo – seniorzy niekiedy dopiero w ostatniej chwili są w stanie usłyszeć sygnały dźwiękowe.

Decyzyjność na drodze

Eksperci Instytutu Transportu Samochodowego wyliczyli, że kierowcy często muszą podjąć od 8 do 12 decyzji na kilometr, mając na to wszystko mniej niż pół sekundy. Dane pokazują, że prowadzenie pojazdu wymaga skupienia i uważności. Najwięcej wypadków zdarza się przy dobrych warunkach pogodowych, jednak te z udziałem pieszych dzieją się kilkanaście razy częściej po zmroku. To z kolei wskazuje na problem widoczności na drodze – zwykle światła mijania (jeśli działają prawidłowo) pozwalają widzieć w odległości jedynie 20 metrów, a bezpieczna prędkość, przy której jesteśmy w stanie zatrzymać pojazd przed niespodziewaną przeszkodą to tylko 30-40 km/h.  W przypadku deszczu oraz pojazdu nadjeżdżającego z naprzeciwka widoczność kierowcy spada nawet o 40-50 proc.

Różnicę, jaką może zrobić prosty odblask (niechętnie używany przez pieszych, szczególnie w wieku pow. 65 r.ż.) można zauważyć myśląc o zasięgu wzroku kierowcy. Pieszy w ciemnych ubraniach (to również barwy najchętniej noszone przez seniorów) zostanie zauważony z dystansu 20-30 metrów. Samochód, który jedzie z prędkością 90 km/h pokonuje ten dystans w około sekundę. Nosząc prosty element odblaskowy pieszy może być zauważony z odległości nawet 150 m – to aż 5 sekund więcej na reakcje ze strony kierowcy.

Droga hamowania

Dane zebrane przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pokazują, że prawdopodobieństwo śmierci pieszego po uderzeniu przez pojazd jadący 50 km/h wynosi aż 90 proc. Jest ono 9 razy większe niż przy 30 km/h.

Samochód jadący ze stałą prędkością 30 km/h przejeżdża dystans 10,8-11,7 m, przy 50 km/h – 15,3-19,4 m, natomiast przy 70 km/h aż 21,4-27,2 m,

Dystans pokonywany przez auto rośnie wraz ze wzrostem prędkości, a także z wydłużonym czasem reakcji (a ten rośnie z kolei, gdy kierowca jest zmęczony albo rozmawia przez telefon czy zmienia stacje w radiu).  Tymczasem droga hamowania (mierzona od momentu zadziałania hamulców do zatrzymania samochodu) auta osobowego na suchym i równym asfalcie wynosi odpowiednio przy 30 km/h – ok. 5 m, przy 50 km/h – ok. 13 m, a przy 70 km/h – ok. 25 m.

Oznacza to, że przy prędkości 30 km/h, droga zatrzymania wyniesie ok. 17 m, a przy prędkości 50 km/h – ok. 32 m. Przy prędkości 70 km/h będzie to już ok. 52 m, a przy 90 km/h prawie 80 m.